Bonniers Bokklubb

Bonniers

Kundservice för Sveriges största bokklubb

Bonniers Bokklubb startades 1970 och är sedan dess Sveriges största bokklubb.  Det är en traditionell bokklubb med fullsortiment vilket innebär ett brett utbud av skön- och facklitteratur, barnböcker och serieverk. Verksamheten bygger på postorderförsäljning av böcker, företrädesvis ur Bonnierförlagens egen utgivning.

Fler kontaktvägar för kundservice

Med över 30 000 ärenden per månad via telefon och e-post och ett ökat användande av webbplatserna i samband med digital distribution av e-böcker och ljudböcker fanns ett potentiellt behov och nytta med en chattfunktion.

Skräddarsydd webbchatt

Chatt är en växande kanal och flertalet mätningar visar att kunder som kontaktat kundservice via chatt är mer nöjda än kunder som tagit kontakt via telefon eller e-post. Bonniers Bokklubbar saknade chattfunktion på sina webbplatser och efter förslag från H1 blev de intresserade av att erbjuda chattmöjlighet för sina medlemmar.

Hela chattfunktionen implementerades på webbsidorna med en enkel kodsträng som lades till på respektive webbplats. Givetvis helt anpassad efter respektive bokklubbs grafiska utseende. Arbetet tog inte mer än 14 dagar från okej till den första chatten.

Snabbare, enklare och fler nöjda kunder

Nu chattar hundratals nöjda kunder med Bonniers Bokklubbars kundservice hos H1 varje månad och användandet av funktionen ökar. En av de stora fördelarna är att medlemmarna nu inte behöver leta reda på kontaktuppgifter och byta kanal till telefon eller e-post utan direkt kan få hjälp via chatten. Både webbplatser och chattfunktion anpassas automatiskt till den enhet man använder så det fungerar lika bra från dator, mobil och surfplatta.