Alla har vi varit ny på jobbet någon gång och upplevt betydelsen av att får en bra start! För många inom kundservice kan det dessutom vara första jobbet så att ge medarbetare en bra introduktion är grunden för trivsel, produktivitet och medarbetarvarumärket.

För att förstå och förbättra oss genomförde vi en detaljerad undersökning för att kartlägga hur nyanställda uppfattar den första tiden hos oss. Undersökningen gjordes i samarbete med Mid Sweden University och deras VFU-program. Med hjälp av Winningtemp, vårt standardverktyg för att mäta medarbetartemperaturen, kvalitetssäkrades undersökningen för att jämföra resultatet mot tidigare data och andra intervaller för anställningstid.

Med hjälp av resultatet har vi sammanfattat tre tips som är extra viktiga för en bra start:

  1. Tydlighet i rekryteringsprocessen. Informera tidigt i teamet om vem och när den nyanställde börjar. Var tydlig med ansvar och vem gör vad under rekrytering och introduktion om det görs av olika personer.
  2. Ta ansvar för kommunikationen. För många, speciellt om det är första jobbet, blir det mycket att ta in de första dagarna. Var tydlig och be om bekräftelse så att du är säker på att informationen nått fram. Ge direkt feedback redan från start, det är lättare att vänja in rätt från början.    
  3. Lev kulturen. Var närvarande och visa redan från start, med egna exempel, vilka beteenden och förhållningssätt som gäller. Är kulturen transparens och att det är ok att fråga en chef eller kollega? Visa med handling, ta med din nyanställde till din egen chef och ställ relevanta frågor. På motsvarande sätt om du vill att din medarbetare ska bidra med idéer, efterfråga utbildning eller liknande.

Att börja ett nytt jobb är en omställning och som i alla relationer är ”första intrycket” viktigt. Investera i närvaro och engagemang, det gör stor skillnad för den anställde.

Lycka till!

 

Vill du få nöjdare kunder och veta mer om våra tjänster?

Fyll i dina uppgifter så berättar vi mer.